MUSLIM WOMAN Posted December 24, 2014 Report Share Posted December 24, 2014 Q: In the Ahaadith what are the virtues mentioned with regards to wearing a turban? Was it a perpetual Sunnah of Nabi (Sallallahu Alayhi Wasallam)? Will a person get seventy times more reward if he performs salaah with a turban? A: Wearing a turban is a great Sunnah of Rasulullah (Sallallahu Alayhi Wasallam) which earns one immense reward. Wearing the turban was the general practice of Rasulullah (Sallallahu Alayhi Wasallam) and a shiaar (salient feature) of Deen in the noble era of Rasulullah (Sallallahu Alayhi Wasallam). As far as the Hadith in question is concerned, then this Hadith has not been authenticated by the Muhadditeen.And Allah Ta'ala (الله تعالى) knows best.حديث ( صلاة بخاتم تعدل سبعين بغير خاتم ) هو موضوع كما قال شيخنا وكذا رواه الديلمي من حديث ابن عمر مرفوعا بلفظ ( صلاة بعمامة تعدل بخمس وعشرين وجمعه بجماعة تعدل سبعين جمعة ) ومن حديث أنس مرفوعا ( الصلاة في العمامة تعدل عشرة آلاف حسنة) (المقاصد الحسنة ً#624)ومما لا يثبت ما أورده الديلمي في مسنده عن ابن عمر رفعه بلفظ : صلاة بعمامة تعدل بخمس وعشرين صلاة ، وجمعة بعمامة تعدل سبعين جمعة . وفيه : إن الملائكة يشهدون الجمعة معتمين ويصلون على أهل العمائم حتى تغيب الشمس . وفي لفظ عنه أيضا : جمعة بعمامة أفضل من سبعين بلا عمامة . وعنه [ أي ابن عمر ] وعن أبي هريرة معا : إن لله عز وجل ملائكة وقوفا بباب المسجد يستغفرون لأصحاب العمائم البيض . وعن جابر : ركعتان بعمامة أفضل من سبعين من غيرها . وعن أبي الدرداء : إن الله وملائكته يصلون على أصحاب العمائم يوم الجمعة ، وعن علي : العمامة حاجز بين المسلمين والمشركين . وعن ركانة : فرق ما بيننا وبين المشركين العمائم على القلانس . وبعضه أوهى من بعض (كشف الخفاء #1783)(ركعتان بعمامة) أي يصليها الإنسان وهو متعمم (خير من سبعين ركعة بلا عمامة) أي أفضل من سبعين ركعة يصليها حاسرا لأن الصلاة حضرة الملك والدخول إلى حضرة الملك بغير تجمل خلاف الأدب.(فر عن جابر) ورواه عنه أيضا أبو نعيم ومن طريقه وعنه تلقاه الديلمي فلو عزاه إلى الأصل لكان أولى ثم إن فيه طارق بن عبد الرحمن أورده الذهبي في الضعفاء وقال : قال النسائي : ليس بقوي عن محمد بن عجلان ذكره البخاري في الضعفاء وقال الحاكم : سئ الحفظ ومن ثم قال السخاوي : هذا الحديث لا يثبت. (فيض القدير #4468)Answered by:Mufti Zakaria MakadaChecked & Approved:Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now